İstanbul’da taksi sistemi için yeni bir uygulama hazırlanıyor. Ekonomim’den Yener Karadeniz’in haberine göre, İstanbul Taksiciler Esnaf Odası Başkanı İsmet Dalcı, Singapur modeli örnek alınarak geliştirilen yeni taksi çağırma uygulamasının test aşamasında olduğunu ve yaklaşık bir ay içinde kullanıma sunulacağını açıkladı.
Dalcı, mevcut taksi çağırma uygulamalarının hem yolculardan hem de sürücülerden yüksek komisyon aldığını savunarak, yeni sistemde yolculardan taksimetre ücretinin üzerinde herhangi bir ek ücret alınmayacağını söyledi. Uygulamanın sürdürülebilirliği için sürücülerden düşük oranlı komisyon ya da abonelik ücreti alınması planlanıyor.
Hedef: Verimliliği yüzde 90’a çıkarmak
Yeni sistemle İstanbul’daki taksilerin mevcut yüzde 48 seviyesindeki verimliliğinin yüzde 90’a çıkarılması hedefleniyor. Dalcı’ya göre bu hedefe ulaşılması halinde yılda 62 milyon litre yakıt tasarrufu sağlanacak, yaklaşık 1,5 milyon metreküplük karbon salımı önlenecek ve trafikte saatte 25 bin araç azalacak.
Uber ve BiTaksi komisyonları masada
Dalcı, e-lisansla çalışan bazı uygulamaların yolculardan yüzde 25’e varan oranlarda komisyon aldığını belirterek, konuyla ilgili Ticaret Bakanlığı ve İstanbul Büyükşehir Belediyesi nezdinde girişimlerde bulunduklarını söyledi. Bu başlığın görüşülmesi için İBB bünyesinde özel bir alt komisyon toplantısı yapılması bekleniyor.
Kredi kartı ödemelerinde oluşan yüksek kesintilere de dikkat çeken Dalcı, bazı işlemlerde yüzde 14’e ulaşan komisyonların ödeme aracısı kuruluşlardan kaynaklandığını ve bu oranların Merkez Bankası’nın belirlediği seviyelere çekilmesi gerektiğini savundu.
Kamera fiyatları için hukuki süreç
İstanbul’da zorunlu hale getirilen taksi içi güvenlik kameralarının fiyatının kısa sürede 23 bin TL’den 62 bin TL’ye çıktığını söyleyen Dalcı, yaklaşık 750 milyon TL’lik pazar oluştuğunu belirterek hukuki süreç başlattıklarını açıkladı.
Sürücü güvenliğini artırmak için şeffaf koruma kabini üzerinde de çalıştıklarını belirten Dalcı, testlerin tamamlanmasının ardından sistemin maliyetine esnafa sunulacağını ifade etti.
Taksiler için TOGG talebi
Dalcı, Cumhurbaşkanı’nın seçim öncesi verdiği ÖTV indirimi sözü kapsamında TOGG’un taksicilere özel bir versiyonunun geliştirilmesini istediklerini söyledi. Maliyeti düşürülmüş ve batarya kapasitesi artırılmış bir modelle İstanbul’daki taksilerin 4-5 yıl içinde tamamen elektrikli araçlara dönüştürülmesi hedefleniyor.
Taksi plakası 12 milyon TL seviyesinde
Dalcı, İstanbul taksi plakasının son 10 yılda Türkiye’de değer kaybeden nadir yatırım araçlarından biri olduğunu belirtti. Plaka değerlerinin bugün yaklaşık 12 milyon TL seviyesinde bulunduğunu söyleyen Dalcı, korsan taşımacılık ve sektöre yönelik olumsuz algının plaka değerlerini dolar bazında ciddi şekilde erittiğini dile getirdi.
Dalcı, hem plaka sahibinin hem de sürücünün mağdur olmayacağı yeni bir gelir modeli üzerinde çalıştıklarını, araçlara takılacak mali cihazlarla kazancın şeffaf şekilde kayıt altına alınmasının hedeflendiğini söyledi.