Ermenistan, Türkiye ve Azerbaycan ile olan sınırlarını tamamen açmayı ve ulaşım bağlantılarını yeniden tesis etmeyi 2030 yılına kadar tamamlamayı hedefliyor. Brüksel'de düzenlenen üst düzey bir platformda konuşan Ermenistan Dışişleri Bakan Yardımcısı Vahan Kostanyan, "Vizyonumuz, 2030 yılına kadar, maalesef sınırların hala kapalı olduğu iki komşumuz Türkiye ve Azerbaycan ile açık bağlantılara ve açık sınırlara sahip olmaktır" diyerek ülkesinin stratejik takvimini ilan etti.
Avrupa Birliği (AB), 23 Haziran'da Brüksel'de, Hazar Geçişli Uluslararası Taşıma Rotası (Orta Koridor) üzerindeki ulaştırma, enerji ve dijital altyapı projelerini hızlandırmak amacıyla yeni bir "Bağlantı Gündemi Platformu" başlattı. Bu stratejik lansmanda konuşan Kostanyan, bölgesel ulaştırma projelerinde kaydedilen ilerlemenin, bazı rotaların planlanandan daha erken bir tarihte faaliyete geçmesini sağlayabileceğini vurguladı. Ermeni mallarının Türk toprakları üzerinden transit geçişine izin verilebileceğine dair son dönemde olumlu sinyaller alındığına dikkat çeken Bakan Yardımcısı, bu gelişmenin Ermenistan'ın coğrafi izolasyonunu azaltmaya yardımcı olacağını ifade etti.
NORMALLEŞME SÜRECİ DEVAM EDİYOR
İki ülke arasındaki normalleşme süreci, özellikle Ermenistan Başbakanı Nikol Paşinyan ve Azerbaycan Cumhurbaşkanı İlham Aliyev'in Ağustos 2025'te bir barış anlaşması taslağını parafe etmelerinin ardından, ABD Başkanı Donald Trump'ın ara buluculuğunda 2026 yılının başından itibaren büyük bir hız kazandı
İki ülke arasında yürütülen diplomatik trafik sonucunda taraflar, kargo taşımacılığında birbirlerini nihai varış noktası olarak göstermelerini engelleyen bazı kronik kısıtlamaları da resmi olarak kaldırdı. Türkiye ile Ermenistan arasındaki kara sınırı, Ankara'nın 1993 yılında Birinci Dağlık Karabağ Savaşı sırasında Azerbaycan'a destek amacıyla sınır kapılarını kapatmasından bu yana kapalı tutuluyordu.